4 Persediaan Sebelum Bergelar Agen Affiliate

| Friday, December 19, 2008

Untuk berjaya dalam apa jua bidang sekalipun, anda perlukan persediaan awal. Bak kata pepatah, "orang yang gagal merancang adalah orang yang merancang untuk gagal". Macam itulah juga jika anda seorang agen affiliate. Persediaan dan perancangan perlu dibuat bagi mengurangkan risiko kegagalan.

Harus diingat, kalau sekali anda gagal, ia bukan bermakna anda akan gagal selama-lamanya. Sebaliknya, berapa kali anda boleh bangkit semula setelah menghadapi kegagalan!


4 persediaan awal yang dimaksudkan adalah:


1. Masa

Ingin ditegaskan di sini, anda takkan berjaya atau kaya dalam masa sehari atau sekelip mata. Mustahil bagi anda yang masih baru dalam bidang pemasaran affiliate ni.

Kalau anda dah pro, barulah ianya boleh direalisasikan. Tapi untuk menjadi pro affiliate, anda perlukan masa terutamanya untuk mempelajari teknik, trick dan strategi yang berkesan.

Anda juga perlu buat try and error untuk mendapat rentak terkini. Lakukan ujikaji terhadap teknik yang sejajar dengan kebolehan anda.

Masa yang diperlukan tu juga bergantung pada setiap individu. Lain orang tentunya lain tahap kefahamannya. Justeru, tiada tempoh masa yang spesifik kat sini. Ada yang boleh berjaya dalam masa 2 bulan, 6 bln, 1 tahun, 1 thn 1/2, 3 thn dll.


2. Modal

Bohonglah kalau ada yang mengatakan anda tak perlukan modal untuk bermula dalam bidang pemasaran affiliate nie. Walaupun pendaftaran sebagai agen affiliate selalunya adalah percuma.

Sikit sebanyak anda memerlukan modal untuk bermula. Paling koman pun anda perlu beli ebook yang boleh membantu memendekkan learning curve dalam bidang pemasaran affiliate. Jangan sesekali berhenti menimba ilmu.

Kalau ebook berbahasa Malaysia, saya cadangkan anda melaburkan sikit wang untuk mendapatkan Rahsia Pro Affiliate. Anda boleh pelajari trik yang saya anggap berkesan. Sebabnya, saya hanya amalkan 1 saja teknik yang ada kat dalam tu dan ianya berhasil. :D

Lagi satu, modal juga perlu untuk melakukan promosi. Contohnya melalui ppc e.g google adwords, iklan berbayar di website/blog terkenal dsb.

Ada juga promosi percuma yang boleh anda cuba. Antaranya melalui blog, forum, laman iklan percuma, social networking dan beritahu rakan-rakan yang berminat. Cuma cara percuma nie biasanya memakan masa sikit.


3. Sabar

Sabar nie seiringan dengan masa gak. Berapa lamakah masa yang anda perlukan untuk menguasai bidang ni. Atau sekurang-kurangnya dapat menjana pendapatan setiap bulan melalui program affiliate.

Untuk mencapai tahap yang memberansangkan, anda perlu sabar dan tak mudah berputus asa. Kentalkan semangat anda dan percaya yang usaha anda pasti membuahkan hasil suatu hari nanti.

Syaratnya, anda jangan berhenti bila tak dapat sebarang jualan. Tapi, teliti dulu sebab apa taktik anda tak berkesan. Mungkin ada silap sikit kat memana. Kat sinilah pentingnya try angd error tadi.

0 comments: